KALLELSE ÅRSMÖTE

Medlemmarna i Ekonomiska Föreningen Båtgården i Vänersborg kallas härmed till årsmöte 2024 tisdagen den 26 mars,2024 kl. 18.00

Plats: Föreningslokalen Båtgården.

Förslag till föredragningslista

1. Mötets öppnande
  2. Fråga om kallelse skett i behörig ordning
  3. Fastställande av föredragningslista
  4. Val av mötesfunktionärer
  5. mötesordförande
  6. mötessekreterare
  7. två justeringsmän och tillika rösträknare
  8. Styrelsens verksamhetsberättelse
  9. Fastställande av resultat- och balansräkning
  10. Revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under det senaste verksamhetsåret
  11. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för den tid revisionen avser
  12. Fastställande av budget för 2024/25
  13. Fastställande av avgifter Ersättning styrelsemedlemmar
  14. Val av styrelse, revisorer, suppleanter
  15. Val av valberedning

16   Nya stadgar

17 Mötets avslutande

VÄLKOMNA!

På styrelsens vägnar

Christer Dahlström

Nedan finner ni motion från Bosse Lindskog.

Motionen handlar om förändring av våra stadgar.

Innehållsförteckning

Bosse Lindskog

STADGAR fr.o.m. 20yy-mm-dd

Föreningens ändamål

Föreningen Båtgården är en ideell sammanslutning av ägarna till nu befintliga och tillkommande båthus inom det område av stg 169 C, som av Vänersborgs kommun upplåtes till föreningen för detta ändamål.
Föreningen har att förvalta båtuppläggningsplatsen och dess serviceanordningar samt att därvid för båtägarnas räkning teckna erforderliga avtal med kommunen, övriga myndigheter m.fl. samt i övrigt föra medlemmarnas gemensamma talan.

Föreningens beslutande organ

Årsmöte.
Extra möte.
Styrelsen.

Styrelse

Styrelsen väljs vid ordinarie årsmöte och består av ordförande och 4 (eller6) ledamöter jämte 2 suppleanter. För att granska föreningens räkenskaper väljs 1 (eller 2) revisor(er) och 1 suppleant.

Ledamöterna väljs för en tid av två år och avgår växelvis. Ordförande och suppleanter väljs på 1 år.

Styrelsen utser inom sig vice ordförande, kassör, sekreterare och övriga funktionärer. Inom styrelsen gäller enkel röstövervikt. Vid lika röstetal gäller ordförandens mening.
Styrelsen är beslutsför då minst en ordförande (eller vice) och 2 ordinarie ledamöter är närvarande.

Föreningens firma tecknas av ordföranden, dock att postgiro och bank tecknas av ordföranden och kassören var för sig.

Föreningens angelägenheter handhas av styrelsen.
Styrelsen utser Båtgårdsman och kan utse arbetsgrupper eller enskilda medlemmar för särskilda uppdrag åt föreningen.

Styrelsen ska verka för föreningens utveckling och framåtskridande samt tillvarata medlemmarnas intressen.

Styrelsens skyldigheter

Styrelsen sammanträder på ordförandens kallelse så ofta det är av behovet påkallat, dock minst 4 gånger per år. Styrelsen är beslutsmässig då alla ledamöter är kallade och mer än 4 ordinarie ledamöter är närvarande. För av styrelsen fattade beslut är de ansvariga, som deltagit i beslutet och inte reserverat sig. Reservation skall antecknas i mötesprotokollet.

Styrelsen åligger:

Att ägna uppmärksamhet åt allt som rör föreningens verksamhet och dess syfte

Att övervaka stadgarnas och andra föreskrifters efterlevnad

Att ansvara for föreningens ekonomiska förvaltning och avge årsberättelse

Att anordna allmänna möten, varav ett är föreningens årsmöte, som skall hållas före mars månads utgång

Att omhänderha uthyrning av öppna uppställningsplatser och att utforma erforderliga bestämmelser härför samt allmänna Regler för båtgården.

Verkställa beslut fattade av årsmöte/extra föreningsmöte.

Att jämt fördela uppkomna uppdrag/arbetsuppgifter inom styrelsen, till övriga funktionärer eller till anställd personal. Fördelningen skall dokumenteras i de mötesprotokoll där uppdraget/arbetsuppgiften beslutas.

Att forma en arbetsbeskrivning för varje roll i styrelsen och förvara den hos sekreteraren.

Besluta om antagning av ny medlem

Att väga in miljöaspekter i arbetet/planeringen/driften av föreningen.

Årsmöte och eventuella extramöten

Årsmöte med föreningen skall hållas före mars månads utgång.
Vid årsmötet skall förekomma:

Val av ordförande och sekreterare för mötet

Val av två justeringsmän att justera årsmötets protokoll

Föredragning av verksamhets- och revisionsberättelse för styrelsen

Fråga om ansvarsfrihet for styrelsen

Val av styrelseledamöter och suppleanter

Val av 2 revisorer och 1 suppleant att granska föreningens räkenskaper

Val av ordförande

Fastställande av avgifter

Övriga frågor

Utseende av valberedning

Extra möte skall hållas när revisorerna eller styrelsen så begär eller när minst 25 % av medlemmarna så önskar.
Kallelse till årsmötet utfärdas minst 14 dagar i förväg på föreningens hemsida och per e-mail samt anslås på föreningens anslagstavla, till extramöten minst 5 dagar i förväg.

Medlemskap

Medlem i föreningen är en ägare till båthus inom föreningens område efter godkännande av styrelsen. Vid delat ägarskap av båthus regleras detta mellan ägarna, mot föreningen ansvarar en fysisk person.

Ägande av båthus

För att uthyrning eller överlåtande/försäljning av båthus ska få ske, måste detta godkännas av styrelsen. Säljare av båthus måste till styrelsen insända skriftligen, den tänkte köparen/hyresgästen namn adress, telefon nr samt medlemsnummer i föreningen.

Köparens medlemskap skall vara betalt vid tillträdet.

Vid dödsfall skall dödsboet utse en företrädare mot föreningen som med fullmakt styrker sin rätt att teckna dödsboet och överlåtelse till ny ägare. Dödsbo får äga ett båthus upp till 1 år efter tillträdet.

Utträde

Medlem som överlåter sitt båthus till annan person träder därmed med automatik ur föreningen. Medlemsavgift återbetalas ej.

Uteslutning

På styrelsens förslag kan medlem av ordinarie eller extra föreningsmöte uteslutas ur föreningen:

Uteslutning sker genom beslut på allmänt möte. Medlemmen äger därefter möjlighet att själv överlåta båthuset till annan inom 3 månader.

Sker ej detta äger styrelsen att för vederbörandes räkning försälja båthuset till högstbjudande.

För sådant beslut fordras minst 2/3 majoritet. Härförinnan skall dock medlemmen efter skriftlig varning från styrelsen äga möjlighet till bättring.

Uteslutning kan ske pga. att medlem;

inte inom angiven tid betalar stadgade avgifter

motverkar föreningens syften

inte fullgör de skyldigheter som är stadgade eller gör sig skyldig till sådant klandervärt handlingssätt eller uppträdande inom eller utom föreningens område, att dess anseende äventyras.

Att själv eller genom att upplåta båthus till annan person, utföra någon form av kriminell aktivitet inom föreningens område. I sådant läge kommer styrelsen att omedelbart konfiskera lokalen och sälja ut den till högstbjudande

Vid tvångsförsäljning till högstbjudande har föreningen rätt att tillgodogöra sig de utgifter som föreningen åsamkats innan utbetalning av försäljningsbeloppet till det uteslutne.

Speciella Regler för Båthusägare

Båthus skall hållas i prydligt skick.

Medlem får ej äga mer än ett båthus.

Avlider medlem, inträder dödsboet som medlem med oförändrade villkor

Medlem som under 3 år i följd ej utnyttjat båthuset för egen båt eller för båt tillhörig familjemedlem eller annan nära släkting är skyldig att försälja båthuset.

Eljest äger styrelsen rätt att för ägarens räkning försälja båthuset till högstbjudande.

Medlem är skyldig att godta inspektion från brandmyndighet eller styrelsen utan förvarning.

Båthus får användas i huvudsak endast for förvaring av båt, husvagn, husbil med tillhörande utrustning.

Medlem som förvarar annan båt än sin egen i båthuset är ansvarig för att föreningens stadgar och föreskrifter efterlevs.

Uthyrning av båthus skall godkännas av styrelsen.

Båthus skall vara försett med lås till vilket föreningens huvudnyckel passar, andra lås är ej tillåtna.

Större arbeten som medför brandrisker skall anmälas till styrelsen innan arbetena påbörjas. Styrelsen äger - efter samråd med brandmyndigheten - ge föreskrifter för arbetenas utförande ur brandskyddssynpunkt.

Avgifter

Medlem erlägger en årsavgift, vars storlek for varje år fastställs av årsmöte.

Medlem är skyldig att ingå i en av styrelsen tecknad kollektiv brandförsäkring av båthusen. Försäkringen skall avse fullvärde. Ny medlem erlägger en inträdesavgift vars storlek fastställ av årsmöte.

Utomhusplatser; För att motverka uppställning av ”vrak” som belastar föreningen.

Avgift för båt som inte varit sjösatt under sommarperioden innevarande år (senast 31/8), uttages en extra avgift (styrelsen har möjlighet att besluta om att inte ta ut avgiften i särskilda fall, oplanerade, plötslig kortvarig sjukdom etc).
För 1:a året 1,000 kr,
2:a året 2,000 kr,
3:e året 4.000kr, o.s.v.
(max 16.000kr) utöver den ordinarie platshyran

Rösträtt

Vid allmänt möte äger varje närvarande medlem en röst. Samtliga frågor avgörs genom enkel röstövervikt utom beträffande ändring av föreningens stadgar och föreningens upplösning, då 2/3 majoritet erfordras. Vid lika röstetal äger ordföranden utslagsröst eller rätt att föreslå lottning. All röstning sker öppet om inte annorlunda begärs.

Räkenskap och revision

Föreningens räkenskapsår sammanfaller med kalenderår. För granskning av föreningens förvaltning väljs årligen två revisorer och en suppleant. Föreningens bokslut och räkenskaper skall vara revisorerna tillhanda under januari månad.

Ändring av stadgarna

För ändring av stadgarna erfordras beslut av två på varandra följande allmänna möten med minst 30 dagars mellanrum, varav ett måste vara årsmöte.

Föreningens upplösning

För upplösning av föreningen erfordras beslut av två på varandra följande årsmöten. Föreningens tillgångar skall vid upplösningen fördelas enligt sista årsmötets beslut.

Inbrott

Det har återigen varit inbrott i ett antal båthus. Ägare till båthus bör se till sitt hus så att allt är i ordning.

2021-09-17.

Spolplattan -

Den är bara för båtar och spolning "under vattenytan" som gäller. Endast med rent vatten är tillåtet. Inga kemikalier eller tvättmedel är tillåtet.

Vatten och 220 volt uttag finns. Du får själv hålla med slangar och/eller högtryckstvätt. Har du frågor, kontakta då Båtgårdman

Viktig försäkringsinformation

Enligt försäkringsreglerna, så måste batteripolerna vara bortkopplande när ert ”fordon” förvaras på Båtgårdens område. Som fordon räknas båtar, husbilar, husvagnar samt allt annat som har ett batteri monterat hur litet det än månde vara. Detta beror då på en ökad brandrisk om detta inte följs.

Självklart får man ladda batterier, men det gör man bäst med batteriet urplockat. Måste det vara kvar i fordonet så gäller även då att polerna måste vara bortkopplade.

Nyhetsbrev

Påminner medlemmar om möjligheten att få nyheter / information via e-post om ni anmäler er som prenumerant på vårt nyhetsbrev. Detta görs enkelt på hemsidan genom att skriva in er e-postadress och klicka på prenumerera.

Funktionärer till styrelsen

För att föreningen skall fungera behöver vi funktionärer, kontakta valberedningen om ni kan tänka er att hjälpa till.

Senats uppdaterat

2023 03 06